Reacția UE la incidentul aerian din Belarus

Uniunea Europeană a anunțat că intenționează sistarea traficului aerian internațional peste teritoriul Belarusului și, eventual, va limita și transportul terestru al țării, după ce un avion Ryanair a fost obligat să aterizeze în Minsk. Incidentul a fost denunțat de țările occidentale drept „piraterie de stat”, relatează Reuters.

Liderii occidentali condamnă incidentul de duminică, 23 mai, în care un avion care zbura din Grecia în Lituania a fost interceptat și forțat să aterizeze la Minsk, iar jurnalistul opoziției din Belarus, Roman Protasievici, a fost aretat. Autoritățile bieloruse au declarat că au acționat ca răspuns la o amenințare cu bomba, care s-a dovedit a fi o alarmă falsă. Belarus a susținut că zborul a fost îndrumat de controlorii de la sol, dar nu i-au ordonat aterizarea. Presa de stat a declarat că decizia de intervenție a fost ordonată personal de președintele Aleksandr Lukașenko.

Demnitarii europeni au solicitat eliberarea imediată a lui Roman Protasievici, a cărui activitate pe rețelele sociale a fost una dintre ultimele surse independente de știri despre evenimentele petrecute în Belarus de la protestele izbucnite în vara anului trecut.

Ministrul de externe al Irlandei, Simon Coveney, a declarat că: „Aceasta a fost efectiv pirateria aviației, sponsorizată de stat”. Afirmația sa reprezintă și părerea altor state privind acest incident. De asemenea, ministrul suedez de externe, Ann Linde, a susținut: „Este periculos, nesăbuit și, în mod firesc, UE va acționa”. Șeful comisiei pentru afaceri externe din parlamentul britanic, Tom Tugendhat, menționând că zborul a avut loc între doi membri ai alianței militare UE și NATO, a declarat: „Dacă nu este un act de război, este cu siguranță un act războinic”.

Președinția franceză a declarat că a trimis o cerere Organizației Aviației Civile Internaționale (OACI) de suspendare a zborurilor internaționale în spațiului aerian din Belarus. O companie aeriană letonă, airBaltic, a fost prima care a anunțat că nu va mai zbura deasupra spațiului aerian al Belarusului, fiind încă neclar dacă alte companii aeriene vor face același lucru. OACI a mai declarat că „este puternic îngrijorată de aterizarea forțată avionului Ryanair și a pasagerilor acestuia, care ar putea contraveni Convenției de la Chicago”, susținând că incidentul ar fi putut încălca tratatul de bază care guvernează aviația globală.

Cu toate acestea, opțiunile pentru represalii occidentale par limitate. OACI nu are nicio putere de reglementare, iar UE nu are autoritate asupra zborurilor care decolează și aterizează în Belarus sau care zboară în spațiul său aerian, în afară de zborurile directe care decolează sau aterizează în Europa.

UE și Statele Unite au impus deja mai multe runde de sancțiuni financiare împotriva autorităților de la Minsk anul trecut, dar care nu au avut niciun efect asupra comportamentului longevivului lider bielorus, Lukașenko. Președintele Belarusului este un apropiat aliat rus care încă rezistă, în ciuda demonstrațiilor în masă împotriva guvernării sale după alegerile controversate din 2020. Minsk a renunțat la sancțiunile anterioare, care constau în principal în introducerea unor oficiali pe listele negre, care le restricționează dreptul de a călători sau de a face afaceri în Europa și Statele Unite.

Autor: Ana Domenti / Sursa foto: Strategeast