Coronavirus: Apelul Comisiei către platforme online în lupta împotriva practicilor comerciale frauduloase

Comisia Europeană este principala instituție responsabilă cu asigurarea protecției consumatorilor în mediul virtual. În acest scop, s-a ocupat cu coordonarea acțiunilor de verificare a surselor online, care conțin și răspândesc informații false în perioada de criză, cauzată de coronavirus, prin care trec toate statele membre UE.

Autoritățile pentru protecția consumatorilor, din toate țările membre UE, au participat la examinarea platformelor și au trimis 126 de răspunsuri, atât în ceea ce privește societățile cu care Comisia a fost în contact permanent, cât și alți actori naționali.

Rolul CPC și acțiunea de verificare

Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) este principalul instrument pentru a contracara anunțurile publicitare care promovează vânzarea produselor înșelătoare sau listarea acestora în stocuri. CPC este o rețea de care dispune UE, formată din autorități responsabile cu asigurarea respectării legislației UE în materie de protecție a consumatorilor în vederea protejării intereselor acestora. Anual sunt desfășurate acțiuni de verificare la nivelul Uniunii, prin intermediul unui chestionar comun elaborat de Comisia Europeană. De asemenea, CPC  a convenit asupra desfășurării unei noi operațiuni, care să combată fenomenul practicilor comerciale frauduloase în perioada de criză cauzată de coronavirus.  Aceasta s-a desfășurat în două modalități: o examinare amănunțită a  platformelor online și o analiză aprofundată a unor anunțuri publicitare și site-uri web specifice, referitoare la produse solicitate din cauza coronavirusului. Criteriile de căutare s-au axat în mod special pe examinarea ofertelor privind măștile și bonetele de protecție, gelurile hidroalcoolice, kiturile de testare, precum și  suplimentele alimentare, dar și produsele nealimentare care pretind să aibă efecte de vindecare a afecțiunilor cauzate de SARS-Cov-2.

Rezultatele acțiunii de combatere

Aria de investigare avansată a vizat 268 de site-uri web, dintre care 206 au fost marcate pentru investigații ulterioare în legătură cu posibile încălcări ale legislației UE privind protecția consumatorilor. Numerele vorbesc de la sine:

  • 88 de site-uri web conțineau produse însoțite de afirmații privind o presupusă vindecare sau presupuse efecte preventive împotriva coronavirusului;
  • 30 de site-uri web conțineau afirmații inexacte cu privire la penuria de produse;
  • 24 de site-uri web au fost suspectate de practici neloiale pentru a obține prețuri excesive.

Rezultatele acțiunii de verificare au mai arătat că, în 39 de cazuri, prețul de vânzare și prețul unitar prezentau ambiguități, nu erau ușor de identificat și nici clar lizibile. În plus, autoritățile din cadrul Rețelei CPC au observat, de asemenea, că nu au fost furnizate consumatorilor informații clare și complete cu privire la toate aspectele relevante precum identitatea comerciantului (pe 58 de site-uri web), adresa geografică a sediului comerciantului (pe 62 de site-uri web) sau datele de contact (pe 58 de site-uri web).

Examinarea evidențiat existența comercianților necinstiți, care utilizează noi practici agresive ce fac mai dificilă detectarea lor. Aceștia fac afirmații implicite privind proprietățile de vindecare ale produselor prin intermediul imaginilor sau ilustrațiilor grafice sau chiar cuvinte ortografiate greșit în mod intenționat pentru a evita filtrele de text automate.

În general, examinarea a demonstrat că schimburile actuale dintre Comisie și principalele platforme online dau roade. De exemplu, Google a blocat sau a eliminat peste 80 de milioane de anunțuri publicitare legate de coronavirus (la nivel mondial); eBay a blocat sau a eliminat peste 17 milioane de listări de produse de pe piața sa mondială care încălcau normele UE în materie de protecție a consumatorilor; iar Amazon a observat o scădere cu 77 % în comparație cu luna martie a numărului săptămânal de noi listări de produse care conțin afirmații legate de coronavirus.

Răspunsul Comisiei

Astăzi, 27 mai, Comisia a actualizat recomandările adresate consumatorilor și a solicitat platformelor să rămână vigilente și să își continue eforturile în vederea furnizării unui feedback periodic autorităților pentru protecția consumatorilor. Aceasta va coordona cooperarea dintre  Rețeaua CPC și registrele de domenii, cărora li se poate solicita să elimine site-urile web dăunătoare.

Mai mult, Comisia își va continua cooperarea și schimburile de informații cu organismele de autoreglementare din domeniul publicității privind îmbunătățirea algoritmilor cu acțiune automată pentru detectarea practicilor comerciale frauduloase.

O analiză realizată de Mihail-Cristian Fotache, student al Facultății de Știinte Politice, SNSPA