Fișă de țară – Slovacia

By , in Fișe de țară on . Tagged width: , ,

Istoric: La 28 octombrie 1918 s-a constituit statul independent al cehilor şi slovacilor sub denumirea oficială Republica Cehoslovacă. După cel de-al doilea război mondial a fost instaurat regimul comunist, care s-a prăbușit în toamna anului 1989, urmare „Revoluției de catifea”. La 1 ianuarie 1993, Cehoslovacia s-a divizat în Republica Slovacă şi Republica Cehă. Republica Slovacă a aderat la NATO şi a devenit membru a Uniunii Europene în 2004. Din 21 decembrie 2007, Slovacia este membră a Spațiului Schengen și din 1 ianuarie 2009 membră în zona Euro.

Date generale: Conform Eurostat, Slovacia are o populație de 5.435.343 milioane locuitori, reprezentând 1,06% din totalul populației UE-28 (508 milioane de locuitori). Slovacia este situată în Europei Centrală, având ca vecini Polonia, Cehia, Austria, Ungaria și Ucraina. Capitala și cel mai mare oraș al țării este Bratislava. Statul este împărțit în 8 regiuni (krajov), fiecare numită după cel mai populat oraș.

Economie: Moneda oficială a Slovaciei este euro (stat membru al Zonei Euro de la 1 ianuarie 2009). Conform Fondului Monetar Internațional, în 2018, PIB-ul Slovaciei înregistra o valoare de 106 miliarde USD.

În 2016, cele mai importante sectoare ale economiei Slovaciei erau: industria (27,3%); comerțul cu ridicata și cu amănuntul, transporturile și serviciile de cazare și alimentație publică (21,6%) și administrația publică, apărarea, educația, sănătatea și asistența socială (13,4%).

Aproximativ 85% din exporturile Slovaciei se efectuează în UE (Germania 22%, Cehia 12% și Polonia 8%). În afara UE, câte 2% din exporturi se realizează către Statele Unite, Rusia și China.

Importurile Slovaciei provin în proporție de 80% din celelalte state membre ale UE (Germania 20%, Cehia 17% și Austria 10%). Printre importurile din afara UE, se remarcă cele din Coreea de Sud (5%) și din Rusia (4%).

Relația financiară dintre Slovacia și UE în 2017:

  • Cheltuielile UE în Slovacia: 1,645 miliarde EUR;
  • Cheltuielile UE în Slovacia, ca procent din venitul național brut (VNB): 1,97%;
  • Contribuția Slovaciei la bugetul UE: 0,600 miliarde EUR;
  • Contribuția Slovaciei la bugetul UE ca procent din VNB-ul său: 0,72%.

*Contribuțiile financiare ale statelor membre la bugetul UE sunt repartizate în mod echitabil, în funcție de mijloacele disponibile, bugetul UE concentrându-se asupra nevoilor tuturor europenilor.

Context politic: Slovacia este o republică parlamentară democratică cu un sistem multipartit. Ultimele alegeri parlamentare au avut loc la 5 martie 2016, iar două runde de alegeri prezidențiale au avut loc la 16 și 30 martie 2019.
Șeful statului slovac și șeful oficial al executivului este președintele (actualmente Andrej Kiska; Zuzana Čaputová este președinte ales, urmând să preia mandatul la 15 iunie), deși acesta are puteri foarte limitate. Președintele este ales prin vot direct și popular în cadrul sistemului cu două tururi, pentru un mandat de cinci ani. Majoritatea puterii executive îi revine șefului guvernului, prim-ministrului (în prezent lui Peter Pellegrini), care este, de obicei, liderul partidului învingător în alegerile generale, fiind însă nevoie o coaliție majoritară în parlament. Primul-ministru este numit de președinte. Restul cabinetului este numit de președinte la recomandarea premierului.

Cel mai înalt organism legislativ al Slovaciei este Consiliul Național unicameral al Republicii Slovace, cu 150 de locuri. Delegații sunt aleși pentru un mandat de patru ani pe baza reprezentării proporționale.
Cel mai înalt organism judiciar din Slovacia este Curtea Constituțională a Slovaciei (Ústavný súd), care se pronunță asupra problemelor constituționale. Cei 13 membri ai acestei instanțe sunt numiți de președinte dintr-o listă de candidați desemnați de parlament.

Slovacia și Uniunea Europeană

Consiliul UE: Miniștrii din statele membre se reunesc periodic în cadrul Consiliului UE pentru a adopta norme europene și pentru a coordona politici. În funcție de domeniul de politică abordat, diferiți reprezentanți ai guvernului slovac participă în mod regulat la reuniunile Consiliului. Consiliul UE nu are un președinte permanent; lucrările sale sunt conduse de către țara care deține președinția Consiliului, iar aceasta se schimbă o dată la 6 luni. Președinția Consiliului UE a fost deținută de Slovacia în 2016 (Semestrul II), următorul mandat fiind programat pentru 2030 (Semestrul I).

Comisia Europeană: În echipa comisarilor europeni, comisarul nominalizat de Slovacia este Maroš Šefčovič, acesta având ca portofoliu ocuparea forței de muncă, creșterea, investițiile și competitivitatea.

Slovacia are 9 reprezentanți în Comitetul Economic și Social European. Acest organism reprezintă angajatorii, lucrătorii și alte grupuri de interese și este consultat cu privire la reglementările propuse, pentru a se obține o imagine mai clară a posibilelor modificări ale situației sociale și ale condițiilor de lucru în țările membre.

Statul central-european are de asemenea 9 reprezentanți în Comitetul European al Regiunilor, adunarea UE a reprezentanților locali și regionali. Acest organism consultativ este consultat cu privire la reglementările propuse, pentru a se garanta că legislația europeană ține cont de punctul de vedere al fiecărei regiuni din UE.

Comunicarea dintre Slovacia și instituțiile UE se desfășoară și prin reprezentanța permanentă din Bruxelles. Reprezentanța acționează ca o „ambasadă” a Slovacia – principala sa sarcină este de a se asigura că interesele și politicile țării sunt luate în calcul într-un mod cât mai eficient în UE.

Parlamentul European: Slovacia este reprezentată în actuala configurație a Parlamentului European de 13 de eurodeputați. La alegerile europarlamentare din 2014, Slovacia a înregistrat o prezență la vot de 13,05%, cea mai scăzută din UE, cu mult sub puțin peste media statelor membre (42,61%).

Ca urmare a alegerilor europarlamentare din 2019, Slovacia va fi reprezentată în Parlamentul European de 14 europarlamentari, fiind unul dintre statele care va suferi modificări ale numărului de mandate, ca urmare a redistribuirii mandatelor post-Brexit.

Autor: Mihaela Alexandra Böhm

Articolul face parte dintr-o serie de scurte profiluri dedicate statelor membre UE-27 ca proces de anticipare a alegerilor pentru Parlamentul European din mai.